Dingen die je zelf moet regelen

WAT KAN/MOET U ZELF IN ORDE BRENGEN

Als naaste familie komt er, bij het overlijden van uw dierbare, heel wat administratie op u af. Heel wat van deze zaken worden door uw uitvaartverzorger voor u reeds uitgevoerd. Maar een aantal zaken dient u zelf in orde te brengen, te regelen. U kan deze pagina, in de vorm van een hulpgids door een eenvoudige klik ook downloaden. Zodat deze info steeds binnen handbereik is.


HET OVERLIJDEN VAN UW DIERBARE DIENT AAN VOLGENDE INSTANTIES GEMELD TE WORDEN:


* ziekenfonds   * werkgever    * vakbond    * verzekeringen    * bankinstelling(en)    * verhuurder    * pensioenkas(*)     * abonnementen    * belastingen 


Volgende zaken dienen aangepast, aangevraagd of ingeleverd te worden:


IDENTITEITSKAART & HUWELIJKSBOEKJE:

De door u gekozen uitvaartverzorger zal, bij aanname van het overlijden, naar de identiteitskaart en (indien aanwezig) het huwelijksboekje van uw dierbare vragen. De identiteitskaart dient immers door de uitvaartverzorger binnengeleverd te worden bij de gemeente/stad. Het huwelijksboekje wordt u, nadat de nodige formaliteiten in orde zijn gebracht door de uitvaartverzorger, teruggegeven.


NUTSVOORZIENINGEN: 

Telefoon, water, gas, elektriciteitsmaatschappijen op de hoogte brengen indien de contracten op naam van uw dierbare staat.


AUTO: 

Dienst inschrijvingen, wegenbelasting en verzekering op de hoogte brengen indien de wagen op naam van uw dierbare staat.


PARKEERKAART MINDERVALIDE:

deze dient binnen de 30 dagen na het overlijden van uw dierbare ingeleverd te worden bij de sociale dienst van uw gemeente of stad.


WEZENBIJSLAG: 

dit kan u aanvragen via de werkgever, compensatiekas of vakbond.


LOON/VERLOFVERGOEDING: 

achterstallig loon en/of verlofvergoeding dient u aan te vragen bij de werkgever, vakbond of pensioenkas.


VOOGDIJ OVER MINDERJARIGE: 

de vrederechter zal hiervoor een oproepingsbrief versturen.


UITTREKSEL AKTE VAN OVERLIJDEN:  

deze akte wordt u steeds bezorgd door de gemeente waar het overlijden plaats vond, in de meeste gevallen wordt u dit door uw uitvaartverzorger binnen enkele dagen na overlijden reeds bezorgd, al kan het soms tot twee weken na overlijden duren voordat het attest beschikbaar is.


MEDISCH ATTEST VAN OVERLIJDEN: 

hospitaliteits- en ziekte verzekeraars vragen bij overlijden het medisch attest van overlijden op voordat eventuele uitkeringen kunnen uitbetaald worden, deze dient u aan te vragen bij desbetreffend arts (of ziekenhuis) die het overlijden heeft vastgesteld.


TEGEMOETKOMINGEN:

veel ziekenfondsen, verzekeringen of werkgevers voorzien een tegemoetkoming bij overlijden, deze dient u na te vragen bij betrokken diensten.  (bv. overlevingspensioen, achterstallig pensioen, tegemoetkoming gehandicapten- of bejaardenzorg, uitvaartvergoeding werkgever)


UITVAARTVERZEKERING: 

indien de overledene aangesloten is bij een uitvaartverzekeraar dient u deze op de hoogte te brengen


ZELFSTANDIGEN:

indien uw dierbare een zelfstandige (zaakvoerder) was dient bij opheffing of overdracht der activiteiten de onderlinge kas voor kinderbijslag, de pensioenkas, de handelsrechtbank (handelsregister), het gemeentebestuur (activiteitsattest), de btw, accijnzen en de directe belastingen op de hoogte te worden gesteld


ERFBELASTING: 

binnen de vier maanden na het overlijden moet het overlijden aangegeven worden bij VLABEL, de Vlaamse belastingdienst-erfbelasting. Vaartstraat 16, B-9300 Aalst.  U kan zich hiervoor tot een notaris wenden, doch kan/mag u dit ook zelf invullen en doorgeven via de website van de Vlaamse overheid, dienst financiën. Zo spaart u toch heel wat mogelijke kosten uit.  (boekhouders en/of notariële deskundigen kunnen u hierbij eventueel bijstaan)


ATTEST VAN ERFOPVOLGING: 

voor een bedrag tot €50.000zonder testament, schenking of huwelijkscontract dient u zich te wenden tot het registratiekantoor van FOD Financiën afhankelijk van uw woonplaats. (voor Edegem bv. is dit Registratie Kontich, Italiëlei 4/bus3 B-2000 Antwerpen) Pas na het bezorgen van het attest aan de bankinstelling kunnen bv. de rekeningen gedeblokkeerd worden.


AKTE VAN ERFOPVOLGING:

voor bedragen hoger dan 50.000€ of bij testament, schenking of huwelijkscontract, dient steeds een notaris de nodige formaliteiten te regelen.


(*) PENSIOEN:

de dienst die het pensioen uitkeert/toekende dient op de hoogte gebracht te worden door:

de belanghebbenden (naaste) zelf indien de overledene werkte voor de NMBS, overheid, of parastatalen (bv. B-Post, De Lijn, VRT, Proximus,...)

of via de gemeente/stad voor alle andere arbeiders, bediende, zelfstandigen.


U kan hierover meer info vinden op www.mypension.be of op het gratis telefoonnummer 0800 50 246 of bij uw plaatselijke sociale dienst van uw gemeente of stad.


AFSCHEIDSPLECHTIGHEID:

bij een kerkelijke afscheidsliturgie worden de nodige afspraken met de plaatselijke priester/voorganger gemaakt. Uw uitvaartverzorger zal u in contact brengen met de juiste persoon. Verdere afspraken met betrekking tot de afscheidsdienst worden dan met de priester/voorganger gemaakt. Uiteraard zal ook uw uitvaartverzorger nauw betrokken blijven bij de uitvoering van de kerkelijke afscheidsdienst.


Wanneer u voor een burgerlijke plechtigheid kiest, zal de uitvaartverzorger of moderator die de plechtigheid zal begeleiden, samen met de naaste familie de plechtigheid vorm geven, geheel naar wens van de overledene of diens naaste familie. Voor dit gesprek, dat meestal enkele dagen na het overlijden plaats vindt, kan u zelf reeds volgende zaken vooraf voorzien;


- muziekkeuze voor de plechtigheid (gemiddeld worden er 3 tot 5 muziekstukken tijdens een plechtigheid gespeeld)

- persoonlijke afscheidsteksten die u zelf wenst voor te lezen, of wenst te laten lezen door de moderator

- beknopte beschrijving (eventueel punctueel) over het leven van de overledene, zodat de moderator een levensloop/levensverhaal kan schrijven

- foto's die tijdens de muziekstukken kunnen geprojecteerd worden (+ 15 foto's/muziekstuk) tijdens de plechtigheid zijn er meestal 3 fotomomenten.

- eventuele persoonlijke items die tijdens de plechtigheid in de aula bij de kist/urne van de overledene worden geplaatst

- eventuele afscheidsteksten die familieleden/vrienden/kennissen wensen voor te lezen of te laten lezen door de moderator


AFWEZIGHEIDSATTEST VOOR DE WERKGEVER:

familieleden in de eerste lijn (vader/moeder, echtgenoot/echtgenote, kind, schoonvader-moeder)  hebben sowieso recht op 3 dagen rouwverlof ('klein verlet'), die je mag opnemen tijdens de periode die begint op de dag van het overlijden en eindigt met de dag van de uitvaartplechtigheid. Voor broer of zus hebt u recht op 1 dag 'klein verlet' (of 2 dagen indien broer/zus bij u inwoonde) Let wel: sommige werkgevers/bedrijven/organisaties geven meer verlof dagen,… informeer u hierover zeker bij uw werkgever.


In de meeste gevallen volstaat voor de werkgever de uitvaartbrief als geldig attest voor uw afwezigheid n.a.v. een overlijden. Sommige werkgevers vragen echter soms een effectief attest als bewijs voor uw afwezigheid (zeker wanneer u geen familielid bent in 'de eerste lijn'). Op eenvoudig verzoek wordt dit attest door de uitvaartverzorger dan opgemaakt en afgeleverd.